Puttrik

”Vänta lite, jag ska bara dö först” – ropar pappa till sin son Puttrik som vill att pappa ska leka, läsa sagor och busa med honom. Men Puttriks pappa har blivit helt uppslukad av ett datorspel som tar all tid de har utanför förskola och jobb. När Puttrik en dag går fram till datorn och önskar att spelet ska försvinna så att pappa kan leka med honom istället, händer det något otroligt – datorljudet och karaktärerna från spelet tar över rummet. Plötsligt uppenbarar sig en okänd värld där spelreglerna ser helt annorlunda ut.

På några år har den tekniska, digitala utvecklingen inneburit stora förändringar i både barns och vuxnas liv. Detta såväl i skolan, arbetslivet som på fritiden. Utvecklingen ger oss nya möjligheter och intressen, men den har också ritat om kartan för hur vi kommunicerar och umgås med varandra. Hur påverkas relationen mellan föräldrar och barn? Hur mycket tid har vi egentligen för varandra utanför skärmarna?

Med figurer, skuggspel och skådespel tar berättelsen om Puttrik oss med på en resa mellan barn- och vuxenvärlden och ställer frågor om teknikens roll i våra mest värdefulla relationer. I ett levande och visuellt rum undersöker föreställningen hur vi kan förhålla oss till den tekniska utvecklingen. Vi vill synliggöra vikten av att genom fantasi och kreativitet dela upplevelser med varandra såväl i verkligheten som i den virtuella världen.

MEDVERKANDE

MANUS / REGI / KONSTNÄRLIG LEDNING: NASRIN BARATI SCENOGRAFI: LARS UNGER LJUD- & LJUSDESIGN / TEKNIK: JESPER BERGER ILLUSTRATION / GRAFISK DESIGN: GOLSHAN COWAN FIGURMAKARE: SERGEY MAVREI, NASRIN BARATI SKUGGFIGURER: NASRIN BARATI, EMELIÉ STERNER, GOLNOSH HOSSEINI KOSTYM: ANNA SEFVE, TONE HELLY HANSEN SKÅDESPELARE: ALEXANDER HOPMAN LILJA, EMELIÉ STERNER PRODUCENT: GABRIELLA DURAFFOURD

 

” Dockorna är uttrycksfulla och den helt analoga iscensättningen av ett digitalt datorspel som inleder föreställningen är förföriskt neonglänsande, som ett litet sagorejv”

Kajsa Bergström, GP

 

”Puttrik handlar dock inte, som man kunde tro, om barn som överkonsumerar datorspel. Nej, det handlar om vuxnas beroende, om pojken Puttrik och hans pappa och deras relation i dagens digitala värld

Britt Nordberg, Alba

 

 

RINGAREN I NOTRE DAME

Ringaren i Notre Dame

Genom den mångbegåvade Esmeralda och den tillbakadragna Quasimodo får vi bevittna två utsatta människors hårda kamp för överlevnad i 1400-talets Paris. Quasimodo har levt ett ensamt liv instängd i Notre Dames katedral med klockorna och Gargoylerna som enda sällskap vid sidan om sin beskyddare och till lika nemesis, ärkediakonen Claude Frollo. I sitt möte med Esmeralda väcks något till liv i Quasimodos själ när han för första gången upplever äkta vänskap och medlidande.

Manus / Regi / Konstnärlig Ledning: Nasrin Barati
Originaltext: Victor Hugo
Scenografi: Nasrin Barati, Robert Carlsson, Per-Anders Karlsson
Skulptur: Arthur Ragnarsson
Dekormåleri: Ulrika Lundgren
Ljus- och ljudteknik: Robert Carlsson, Gillis Bondesson
Komposition: Jonas Franke-Blom
Kostym: Anna Sefve
Illustration: Henning Cedmar-Brandstedt
Masktillverkning: Henning Cedmar-Brandstedt, Nasrin Barati
Skuggfigurer: Nasrin Barati
Skådespelare: Peter Jägbring, Emelié Sterner, Alexander Hopman Lilja
Producent: Andreas Johansson, Anna Sefve

”Att besöka Teater Sesam är att kliva in i en annan värld. Nasrin Barati och Teater Sesam vet hur man tar en klassiker och trollar fram dockteater med relevans för barn, här och nu. […]Vissa scener illustreras med ett skuggspel som andas medeltid. Mycket stämningsfullt, och ett klokt sätt att avdramatisera otäcka scener utan att censurera dem”

– Liv Landell, Expressen GT
Läs hela recensionen