Alices återkomst till underlandet

I mars 2011 hade vi premiär på småbarnsföreställningen Lilla Alice i underlandet. Vårt arbete med temat lek och identitet följdes sedan upp i vår andra uppsättning av vår tvillingföreställning Alice i underlandet 2012. Den här gången riktade vi oss till barnen i låg- och mellanstadiet.
I föreställningen Alice återkomst till underlandet har Alice blivit lite äldre och samtidigt har leken förändrats. Än en gång dras Alice in i underlandet, en värld där fantasin regerar. Samtidigt som Alice närmat sig vuxenvärlden har hon släppt sin egen fantasivärld som istället har bytts ut mot färdiga världar i form av tv-program, dataspel och reklam.
Men genom drömmen dras Alice åter in i underlandet där hon tvingas möta svåra utmaningar som kräver att hennes egen kreativa kraft vaknar från sin slumrande vila. Med föreställningen Alice återkomst till underlandet ställer vi frågor om barnens möjligheter till eget skapande. Hur påverkas barnens kreativitet av förproducerade intryck genom reklam, tv, film och datorspel som idag dominerar deras värld. Vilket utrymme finns kvar för barnen att själva skapa?

MEDVERKANDE

MANUS: NASRIN BARATI EFTER LEWIS CARROLLS ”ALICE I SPEGELLANDET” REGI: NASRIN BARATI MUSIK: JONAS FRANKE-BLOM SCENOGRAFI: NASRIN BARATI, RÅGER JOHANSSON KOSTYM: ANNA RUCKMAN FIGURTILLVERKNING: NASRIN BARATI, ARTUR RAGNARSSON SKUGGFIGURERTILLVERKNING: NASRIN BARATI, HENNING CEDMAR BRANDSTEDT TEKNIKER: ROBERT CARLSSON, ANIMATION: ANDREAS JOHANSSON SKÅDESPELARE: ANNA ENGBERG, LISA JOHANSSON, MAGNUS HJELM PRODUCENT: ANDREAS JOHANSSON.

”På Teater Sesam får barn uppleva äkta, scenkonstnärligt hantverk. Allt är genomarbetat: från det proffsiga skådespeleriet och det smarta scenbygget till de lyriska illustrationerna som poppar upp bakom de fina handdockorna i centrum. Nya föreställningen Alice återkomst till underlandet känns som ett stort, levande dockskåp där man får kliva in – om man vågar”

 

– Liv Landell Major, Nummer.se

RINGAREN I NOTRE DAME

Ringaren i Notre Dame

Genom den mångbegåvade Esmeralda och den tillbakadragna Quasimodo får vi bevittna två utsatta människors hårda kamp för överlevnad i 1400-talets Paris. Quasimodo har levt ett ensamt liv instängd i Notre Dames katedral med klockorna och Gargoylerna som enda sällskap vid sidan om sin beskyddare och till lika nemesis, ärkediakonen Claude Frollo. I sitt möte med Esmeralda väcks något till liv i Quasimodos själ när han för första gången upplever äkta vänskap och medlidande.

Manus / Regi / Konstnärlig Ledning: Nasrin Barati
Originaltext: Victor Hugo
Scenografi: Nasrin Barati, Robert Carlsson, Per-Anders Karlsson
Skulptur: Arthur Ragnarsson
Dekormåleri: Ulrika Lundgren
Ljus- och ljudteknik: Robert Carlsson, Gillis Bondesson
Komposition: Jonas Franke-Blom
Kostym: Anna Sefve
Illustration: Henning Cedmar-Brandstedt
Masktillverkning: Henning Cedmar-Brandstedt, Nasrin Barati
Skuggfigurer: Nasrin Barati
Skådespelare: Peter Jägbring, Emelié Sterner, Alexander Hopman Lilja
Producent: Andreas Johansson, Anna Sefve

”Att besöka Teater Sesam är att kliva in i en annan värld. Nasrin Barati och Teater Sesam vet hur man tar en klassiker och trollar fram dockteater med relevans för barn, här och nu. […]Vissa scener illustreras med ett skuggspel som andas medeltid. Mycket stämningsfullt, och ett klokt sätt att avdramatisera otäcka scener utan att censurera dem”

– Liv Landell, Expressen GT
Läs hela recensionen