MIKADO
Mikado
Mikado i Teater Sesams tappning är en unik fusion av skådespeleri, kör, dockspel, skuggspel och opera. Utan att tappa den unga målgruppen ur sikte törs vi ta texten och temat på allvar. Samtidigt har vi närmat oss originalet med lite lagom uppsluppen uppkäftighet! Med spektakulära scenlösningar och en distinkt doft av körsbärsblom tar vi med barnen till ett Japan som är på samma gång exotiskt och välbekant. För de halsbrytande humoristiska förvecklingar som utspelar sig mot fonden av dimhöljda berg är inte fullt så främmande som vi vill tro.
Manus: Nasrin Barati, Jonas Franke-Blom
Regi / Konstnärlig Ledning: Nasrin Barati
Originaltext: William S Gilbert
Originalkomposition: Arthur Sullivan
Översättning: Nasrin Barati, Jonas Franke-Blom, Anna Ruckman
Komposition: Jonas Franke-Blom
Sång / Röst: Elisabeth Holmertz, Sami Yousri, Jonas Olofsson, Anders Wängdahl, Emelie Sigelius, Kurt Lantz, Mia Edvardson, Joel Berg
Musiker: Henrik Edström, Nicola Burovka, Åsa Rudner, Jonas Franke-Blom, Johannes Ögren, Andreas Edlund, Anna Svensdotter, Charlotte Richardsen, Wenche Tjentland
Scenografi: Råger Johansson
Scenografiassistans: Oskar Ekstrand
Attributmakeri: Nasrin Barati, Golnosh Hosseini, Beate Persdotter Löken
Ljus- och Ljudteknik: Ernesto Mejia
Kostym: Anna Ruckman
Illustration: Henning Cedmar-Brandstedt
Masktillverkning: Torbjörn Alström
Figurtillverkning: Nasrin Barati, Arthur Ragnarsson, Beate Persdotter Löken
Figurtillverkningsassistans: Peter Holmgren, Anders Muammar
Skuggfigurer: Nasrin Barati, Henning Cedmar-Brandstedt
Skådespelare: Sara Ahlberg, Johan Arn Lundberg, Christer Fjällström, Anna-Runa Kax, Karin Lycke
Producent: Eva Gustafsson
“Inte sedan Dockteater Sesam gjorde Trollflöjten för några år sedan har jag sett en så fantastiskt genomarbetad dockteaterföreställning /…/ ett under av konsekvent och drastiskt genomförd Monty Python-humor, lika träffsäkert passande för barn som vuxna. Sesams konstnärliga ledare och regissör Nasrin Barati har gjort sig känd för sin dramaturgiska styrka; från första början sätter hennes regi rejäl fart på historiens rafflande intrig.”
– Anders Thuresson, Bohusläningen
Läs hela recensionen
“…ett annat uttryck för den globala hybridkulturen /…/ dockteater för 2000-talet. Det är utomordentligt fascinerande”
– Mikael Löfgren, Dagens Nyheter
Läs hela recensionen